1- بدون گازکار کردن کولر گازی حتی اگر گاز داشته باشد ولی گاز کولر کم باشد باعث مشکلاتی در کمپرسور میشود.
2- نوسانات برق شهر مثلا اگر ولتاژ برق به زیر ۲۰۰ ولت برسد کمپرسور ناگهان درحین کار کردن زیر بار میماند یعنی روند کار کردنش قطع
میشود ولی برق روی سیم پیچ هست و سیم پیچ به شدت آمپر میکشد ونمتواند قطعات داخلش را راه بی اندازد و موتور اورلود میکند اورلود
یعنی قطعه ای داخل موتور هست که در مواقع خطر برق راقطع میکند.
3- سومین دلیل میتواند کثیف بودن کنداسور باشد و کندانسور کولر گازی همان قطعه ای هست که روی یونیت بیرونی نصب شده و شبیه
رادیات ماشین میباشد که گاز داغ از کمپرسور وارد آن میشود و اگر کندانسور کثیف باشد کندانسور نمیتواند گرمای گاز را کامل تخلیه کند
و باعث میشود فشاز گاز بالا برود یعنی روی گاز r22 مثلا فشار گاز باید روی ۶۰ باشد ولی وقتی کندانسور کثیف باشد گیج عدد ۹۰ رانشان
میدهد که این بالا بودن فشار گاز باعث بالا رفتن مصرف برق میشود به دلیل بالا رفتن آمپر که اگر آمپر بیش از حد شود احتمال سوختن
کمپسور بیشتر میشود همچنین بالا رفتن فشار گاز فشار زیادی به کمپرسور وارد میکند.
4- دلیل چهارم وجود هوا داخل لوله های مدار کولر گازی میباشد. وقتی یک نصاب کولرگازی را نصب میکند ما اجبار داریم که مدار را با دستگاه
وکیوم هوای داخل لوله ها را خارج کند به آن دلیل است که وجود هوا داخل مدار با روغن کمپرسور ترکیب میشود و روغن موتور خراب میشود
و توانایی و خاصیت خود را ازدست میدهد تا حدی و همچنین هوا باعث اکسید شدن قسمت داخلی کمپرسور میگردد که بعد از مدتی این
زنگ زدگی با اضافه شدن ضخامتش با قطعات دیگر موتور ساییدگی ایجاد میکند و احتمال قفل شدن یا گیرپاج شدن کمپرسور وجود دارد
همچنین وجود هوا داخل مدار نقطه ذوب گاز را تغیر میدهد. وجود رطوبت داخل مدار میتواند باعث کیپ شدن لوله مویی کولر گازی شود
اگر لوله مویی اسپلیت کیپ شود راه چرخش گاز داخل سیکل متوقف میشود یعنی گاز چرخش ندارد و کمپرسور هر چقدر کار میکند نمیتواند
گاز را بچرخاند و دمای موتر بالا رفته و آمپر دستگاه بالا میرود برودت پایین می آید و احتمال سوختن کمپرسور زیاد میشود.
پس لوله مویی خیلی قطعه حساسی در کولر گازی میباشد.
5- از دیگر دلایل سوختن کمپرسور میتوان خرابی خازن را گفت. در کولر گازی کمپرسور برای استارت زدن و راحت تربگوییم برای راه اندازی
کمپرسور ما به ولتاژ بالای ناگهنانی احتیاج داریم و فقط خازن میتواند داخل خودش ولتاژ زیادی را جمع آوری کند و در هنگام احتیاج آن ولتاز را آزاد سازد.
پس کمپرسور یه دلیل فشار زیاد گاز که روی آن میباشد نیاز به کمک خازن دارد که در لحظه اولیه روشن شدن حدود ۴۰۰ ولت برق که توسط
خازن وجود دارد بتواند به راحتی استارت کند حالا اگر خازن ما خراب شود چه اتفاقی می افتد اینجاست که کمپرسور نیاز بدون وجود خازن مانند
تیرکمانی میباشد که زه جای کش یا لاستیک روی آن نخ بیندید پس اگر تیرکمان حالت کششی نداشته باشد توان پرتاب تیر را ندارد کمرپسور
هم اگر خازن نداشته باشد توان استارت زدن را ندارد البته این موضوع درمورد کمپرسورهای تک فاز میباشد و همچنین در مورد کولر گازی های
غیر اینورتر صدق میکند و خازن وقتی خراب باشد کمپرسور هنگام استارت یه صدای زوزه ای میدهد حدود کمتر از ده ثانیه که در این تایم دستگاه
به شدت آمپر میکشد و فقط قطعه ای به نام اورلود به داد و فریاد کمپرسور میرسد وگرنه موتور میسوزد یعنی وقتی موتور بسیار آمپر میکشد
اورلود میکند و مجددا بعد ازخنک شدن میخواهد کار کند که نمیتواند به دلیل خرابی خازن و اگر این عمل زیاد تکرار شود موتورمیسوزد.
6- یکی دیگر از دلایل سوختن موتور کولر گازی بیش از حد بودن لوله کولر گازی است که دلیل بسیار مهمی میباشد اسپلیت ها دارای
استانداری برای طول لوله کشی هستند که اگر بیش از حد این استاندارد لوله بکشیم وقتی کمپرسور بخواهد کار کند باید یه حجم زیادی گازی
که داخل این این لوله ها وجود دارد را بچرخاند و باعث استلاک بیش از حد موتور میشود.
هنگامی که بخواهیم برای ساختمانی لوله کشی توکار انجام دهیم نسبت به ظرفیت دستگاه و متراژ لوله محاسبه میکنیم که بهترین جانمایی
را برای کنداسورها داشته باشیم که در آینده عمر کمپرسورها زیاد شود.
⇐ پس دلایل بسیاری وجود دارند که میتواند باعث خرابی موتور شود، مثل خرابی کنتاکتور که باعث قطع و وصل کردن برق موتور شود و
خرابی برد کولر گازی یا دو پهن بودن لوله های توکار که باعث مسدود شدن چرخش گاز میشود خرابی فن کندانسور نیز بسیار تاثیر گذار میباشد.
و هنگامی که مشتریان از ما میپرسند دلیل سوختن موتور کولر گازی ما چی میباشد سوال سختی از ما پرسیدن زیرا تمام مطالب بالا را باید
تست کنیم تا دوباره دستگاه بعد از تعویض موتور دچار خرابی نشود.
دیدگاه خود را بنویسید